Topup online-->http://www.etopup2u.com/?ref=1216
Daftar sebagai pemandu uber

PANTUN PEDIH & LAGI SEDIH

Baju ketat seluar sendat
Pakai tudung just ikat-ikat
Dari mula memang bukan adat
Disudut agama pun gaya tak berkat

Tudung jarang baju nipis
Pakai sikit boleh nampak 'garis'
Mata orang terbeliak, kita membengis
Bila kena kutuk, kenapa menangis

Lengan pendek blaus gantung
Jeans ketat melekat dipunggung
Jadi orang Islam ni sebenarnya beruntung
Agama tak suruh berbungkus macam pocong

Kebaya ketat, kain terbelah
Ikat tudung macam tak sudah
Nak ikut suruhan agama memang tak mudah
Tapi Islam sebenarnya indah

Tutup aurat bukan suruh berselubung
Sampai tak nampak muka dan hidung
Yang faham tuntutan amat beruntung
Taklah bersungut mulut pun muncung

Dah kalau mula minat nak bertudung
Cubalah sesuaikan apa yang disarung
Kalau masih rasa jiwa tu 'mendung'
Maknanya nafsu tu belum dapat dibendung

Bertudung itu bukan satu paksaan
Ianya lebih kepada keinsafan
Selalunya nafsu masih dikuasai syaitan
Itu la pasal fesyen pun yang bukan-bukan

Asal menutup aurat itu tuntutan
Kalau dianggap susah, tu sebab bosan
Bila hati tak berkenan
Tu yang berjela-jela mencipta alasan

Menutup aurat satu syariat
Kepada agama kita taat
Hidup berkat pahala berlipat-lipat
Didunia selamat, di akhirat hebat

Dalam tiap perbuatan, kita mulakan dengan niat
Gitu juga bertudung, janganlah konon nak tunjuk
taat
Alamat pahala lebur, dosa bertingkat-tingkat
Mentelah pula berfesyen tak kena tempat

Kita memang hidup dalam era serba maju
Sungguhlah iman tak dinilai just ikut baju
Kalau bertudung tapi pakai yang 'gitu-gitu'
Kita pun susah kenal, manusia ke hantu

Banyak salah faham bila mula bertudung
Maknanya no fesyen-fesyen only the baju kurung
No more pant suit, kebaya or kebarung
Dah kalau gitu lebih baik duduk berkurung

Bertudung bergaya biarlah yg sempurna
Tak jadi bahan kutuk, jangan pula menambah dosa
Pun tak usahlah juga terlebih gaya
Islam itu suka yang sederhana

Kenalah pula kita wanita berkerjaya
Fesyen busana muslimah yang paling kena
Kalau rasa nak letak kaler, tu yang paling asas je
Sebab agama sendiri menggalakan kita selesa

Mn tidaknya, bila bekerja kita bergaul semua
Kalau sendiri memandang muka pun layu je
Orang dok mengata, kita pun rasa terhina
Dah kalau 'put color' jangan macam 'rainbow' pula

Siapa kata kita tak boleh berwarna
Tak caya cuba tengok semua pendakwah-pendakwah kita
Ustazah-ustazah mereka tetap juga bubuh kaler
Taklah sampai mengancam, cuma biar
nmpk 'bernyawa'

Tu sebab kita buat kerja semua dgn niat
Jadi terserah budi bicara tuan punya jasad
Dh kononnya bertudung tapi hati masih jahat
Baik takyah berpura nak tutup aurat

Kalau dah memang rasa nk berubah
Peduli kata orang bukan dia yg susah payah
Asal niat, matlamat dan cara kita istiqamah
Lantak mereka lah kalau nk tergigit lidah

Bersamalah kita mengkaji semula
Pakaian kita yg bgimana gayanya
Andai belum betul-betul bersedia
Janganlah kita mcemar kesuciannya

Andai terasa hidayah menyinggah
Lakukan yg betul mengikut sunnah
Menutup aurat jangan sekali dirasa pyh
Mengapa diperleceh, itukan perintah

Andai dihati redha dan ikhlas
Diwajah Nur terpancar jelas
Wlupun bergaya tak brp'kelas'
Asal Tuhan tahu, diakhirat pengorbanan terbalas

Hrp maaflah kalau terlalu panjang
Bukan sengaja mereka yg bukan-bukan
bpantun seloka bukan setakat hiburan
Yg mna betul jdikan pedoman.
Ranking: 5

{ 2 comments... read them below or add one }

Aini said...

Yang mana betul jadikan pedoman =)


January 5, 2010 at 11:17 PM
pak long said...

salam...
hebat jugak pantun ni...
ni kalau ajor bebudak Bahasa melayu best ni...


January 6, 2010 at 12:36 AM

Post a Comment

 
© ʞɔnlɹǝpɔ | All Rights Reserved
D.I.Y Themes ByBelajar SEO