sejarah penubuhan wikileaks


Ketika mengikuti perkembangan berita saat ini, tentu anda sering mendengar tentang laman Wikileaks kan?? siapa dan apakah motif di balik Wikileaks?? Jom usha artikel yang Dihimpun dari beberapa sumber ..

Wikileaks adalah sebuah organisasi Sweden yang menerbitkan pelbagai dokumen-dokumen sensitif daripada kerajaan dan organisasi lain, yang sumbernya tanpa nama. Wikileaks yang berkembang menjadi sangat besar dan database nya mencapai 1,2 juta dokumen. Selain itu, Wikileaks juga sudah memenangi pelbagai anugerah new media, antara lain dari majalah Economist pada tahun 2008 dan dari Amnesty International Media Award 2009.
Di bulan Mei 2010 Wikileaks berada di nombor 1 laman web yang inovatif yang boleh menukar berita.Yang membuat Wikileaks menjadi signifikan dalam "menukar" berita adalah prinsip kebebasan maklumat yang dijunjung tinggi.Wikileaks menerima kiriman dokumen sensitif dari pelbagai pihak yang biasanya tidak boleh Wikileaks.sumber-sumber ini dijaga dengan sangat baik, dan keselamatannya amat menakjubkan.Keterbukaan dan kebebasan maklumat inilah yang menjadikan Wikileaks penting. Dokumen yang diterbitkannya seringkali adalah dokumen yang membabitkan pelbagai kes di banyak negara, yang terkadang bertentangan dengan apa yang diberitakan oleh media. Hal ini tentunya sangat menarik bagi media massa, dan masyarakat umum.




Julian Assange.39 tahun adalah pengasas Wikileaks.Assange dilahirkan di Australia pada 3 Julai 1971. Dia dulunya adalah seorang penerbit, dan aktivis internet. Sebelum mendirikan Wikileaks pada tahun 2006, Assange juga dikenali sebagai seorang hacker (penggodam) terkenal, mahasiswa matematik, dan fizik serta seorang pengaturcara komputer.

Lelaki berambut perang ini semasa kecilnya jarang mendapat pendidikan formal. Sejak kecil dia hidup berpindah-pindah. Ayah tirinya begitu kejam, menyebabkan Dia hidup berpindah selama 37 kali sebelum dia berusia 14 tahun. Dia kerap berpindah sekolah,Kemudian ketika remaja dia mula mengikuti perkuliahan perguruan tinggi di Australia. Pada tahun 1987, ketika usianya baru menganjak 16 tahun, Assange menjadi seorang hacker.Menggunakan nama Mendax. Bersama dua hacker lain, dia mula membuat kumpulan, bernama International Subversives. Mereka bukan hacker perosak program,namun mencuri maklumat dan menyebarkan kepada umum.
Dia dan kumpulannya tercatat mempunyai akses ke satu universiti di Australia. Juga ke Nortel, sebuah syarikat telekomunikasi Kanada, serta pertubuhan-pertubuhan yang lain. Pada tahun 1991 Assange ditangkap. Setahun kemudian dia dinyatakan bersalah dengan 24 dakwaan berkaitan aktiviti hacker.Pada 2006, Assange bersama sembilan orang lain, mendirikan Wikileaks. Tapi hanya Assange yang dikenali, kerana dia tampil sebagai jurucakap bagi Wikileaks.


Tujuan awal Wikileaks adalah memberikan balasan kepada syarikat yang bertindak tidak beretika,dan membantu membanteras rasuah di lembaga awam.Websitenya, Wikileaks menuliskan organisasi itu mempunyai tujuan mulia mencipta keterbukaan. "Berterus terang mencipta kehidupan lebih baik bagi semua masyarakat. Pengawasan yang baik akan mengurangkan rasuah dan mengukuhkan demokrasi di semua institusi sosial, termasuk kerajaan, syarikat dan organisasi yang lain, "tulis Wikileaks di websitenya. Assange dan ahli-ahli Wikileaks lain adalah relevan. Mereka tidak dibayar, dan semua pembiayaan diperolehi daripada sumbangan para pengunjung laman webnya itu. Assange mengatakan Wikileaks membocorkan dokumen rahsia lebih banyak daripada semua media di dunia.
Ranking: 5

{ 0 comments... read them below or add one }

Post a Comment

 
© ʞɔnlɹǝpɔ | All Rights Reserved
D.I.Y Themes ByBelajar SEO