Kasih sayang antara adik dan kakak


> Saya cume ade seorg adik.. umurnye tiga tahun lebih mude dr

> saye.. satu

> hari, utk mendapatkan saputangan yg menjd keperluan anak

> gadis ketika itu,

> saya mengambil 50 sen dr poket sluar ayah..



> petang itu, pulang saje dr sekolah, ayah memanggil kami

> berdua … dia

> meminta saya dan adik saye berdiri di tepi dinding . saye

> menggeletar

> melihat rotan panjang sedepa di tangan ayah.

>

> " sape ambil duit ayah ?" tanye ayah bagai singa

> lapar.

>

> Saya langsung x berdaya mennentang renungan tajam mata

> ayah. Kedua2 kami

> membisu … cume tunduk memandang lantai…

>

> " baik.. kalo x mengaku.. dua2 ayah rotan. Sambung

> ayah sambil mengangkat

> tgn utk melepaskan pukulan sulungnye ke belakang saye…

>

> tiba2 adik menangkap tangan ayah lalu berkata .. "

> saya yg ambil"

>

> belum sempat adik menarik nafas selepas mengungkapkan kate2

> itu, hayunan

> dan balunan silih berganti menghentam tubuh adik.. saye

> gamam, lidah kelu

> utk bersuara…

>

> walau perit menahan sakit, setitis pun air mate adik tak

> tumpah.

>

> Setelah puas melihat adik terjelepok di lantai. Ayah

> merungut … " kamu ni

> dah pandai mencuri dlm rumah.kat luar apetah lagi"

>

> Mlm itu.. emak dan saye x lepas2 mendakap adik…

> belakangnye yg berbirat

> dipenuhi calar balar cube kami ubati. Namun adik cukup

> tabah.. setitis air

> matenye pun tidak tidak mengiringi kesakitannye yg

> mencucuk2.

>

> Melihat keadaan itu, saye meraung sekuat hati , kesal dgn

> sikap saya yg

> takut berkata benar.. adik segera menutup mulut saye lalu

> berkata.. "jgn

> menangis kak.. semuanye dah berlalu" saye mengutuk

> diri sendiri kerna x

> mampu membela adik..

>

> Tahun silih berganti.. peristiwa adik di belasah kerana

> memperthnkan saye

> bagaikan baru smalam berlaku. Adik mendapat tawaran belajar

> di sekolah

> berasrama penuh.. dan saye pula ditawarkan menyambung

> pelajaran ke

> peringkat prauniversiti. .

>

> Mlm itu.. ayah duduk di bawah sinaran cahaya lampu minyak

> tanah bersama ibu

> di ruang tamu… saye terdengar ayah berkate.. " zah,

> kedua2 anak kita

> berjaya dlm pelajaran.. abang bangga sekali"

>

> ` tapi.. apelah maknanye bang quot; saya terdengar emak

> teresak2 . "dimana

> kite nak cari duit membiayai mrk?" ketika itulah adik

> keluar dr biliknye.

> Die berdri di dpn ayah dan emak lalu berkata " ayah,

> saya tak mahu ke

> sekolah lagi"

>

> perlahan2 ayah bangun …. Membetulkan ikatan kain

> pelikatnye.. merenung

> wajah wajah emak kemudian wajah adik dlm2…

>

> PANG !!!!! … sebuah penampar hingap di pipi adik…

> seperti biase.. yg mampu

> saya lakukan hanyelah menutup mke dan menangis.

>

> " kenape kamu ni?.. tahu tak, kalo ayah terpakse

> mengemis demi persekolahan

> kamu… ayah akn lakukan!"…

>

> " org laki kene bersekolah.. kalo x .. die x dpt

> membawa keluarganye keluar

> dr kemiskinan.. kakak perempuan…. Biarlah kakak yg

> berhenti sekolah" saye

> memujuk adik tatkala menyapu minyak pada pipinye yg

> bengkak.

>

> Tiade sape yg menyangka.. dinihari itu.. adik tiada di

> biliknye..dia

> membawa bersamanya beberapa helai baju lusuh yang die ada..

> di pangkin

> tempat melelapkan mata terdapat sehelai kertas yag

> tercatat

>

> _ kak,utk dpt peluang ke universiti bkannye senang. Saya

> cari kerja dan

> akan kirim wang buat kakak..

>

> apalagi yg saya tau selain meraung.. ayah termenung.. jelas

> menunjukkan yg

> die cukup kecewa. Begitu juga emak.. yg menggunakan air

> mata utk memujuk

> ayah.

>

> Pada usia 21 tahun, saya menamatkan pengajian dengan

> cemerlang hasil titik

> peluh ayah dan wang kiriman adik yg bekerja sebagai buruh

> kontrak di kuala

> Lumpur.

>

> Suatu petang ketika berehat di asrama.. teman sebilik

> menerpa.. "ade pemude

> kg tunggu ko kat luar!"..

>

> " pemuda kampung" bisik saya "siapa"

>

> tergesa2 saye keluar bilik. Dari jauh saye nampak adik

> berdiri dengan

> pakaian comotnye yg dipenuhi Lumpur dan simen. "kenapa

> sebut org kampung..

> sebutlah adik yg datang"

>

> sambil tersenyum die menjawab "akak lihatlah pakaian

> adik ni.. ape yg akan

> kwn2 kakak kate nnti kalo mrk tau saya adik kakak?"

>

> jantung saya terasa berhenti berdenyut mendengarkan

> jawapannye. Saya cukup

> tersentuh … tanpa sedar air mata mengalir di pipi…..

> saya kibas bebutir

> pasir dan serpihan simen pada pakaian adik..

>

> Dalam suara antara dengar atau x.. saya bersuara..

> "akak x peduli ape org

> lain kate".

>

> Dari kocek seluarnye adik keluarkan sepit rambut berbentuk

> kupu2.. die

> mengenakan pade rambut saye sambil berkata … "kak,

> saya tengok ramai gadis

> pakai mcm ni.. jd saye beli satu utk akak"…

>

> Saya kaku.. sepatah kate pun x terucap. Saya kaku…

> sepatah kata pun x

> terucap.. saya rangkul adik dan dadanye dibasahi air mata

> saya yg x dapat

> ditahan2.

>

> Tamat semester saye pulang ke kg sementara menunggu

> konvokesyen . saya

> lihat tingkap dan dinding umah bersih… x seperti slalu…

> "emak… x yahla

> kerje teruk2 bersihkan umah sbb nak sambut saya

> balik"..

>

> "adik kamu yg bersihkan. Die pulang kelmarin… habis

> tangannye luka.." saya

> menerpa biliknye. Cantik senyum adik… kami berdakapan.

> "sakit ke?" saya

> bertanye tatkala memeriksa luka pd tanganye..

>

> " tak… kak tau.. semase bekerja sbgai buruh

> kontrak.. kerikil dan serpihan

> simen jatuh seperti hujan menimpa tubuh saya sepanjang

> masa.. kesakitan yg

> dirasa x dpt menghentikan usaha saya utk bekerja

> keras.."

>

> apalagi…. Saya menangis seperti slalu…

>

> saya berkahwin pad usia 27 tahun. Suami saya seorg usahawan

> menawarkan

> jawatan pengurus kpd adik..

>

> " kalo adik terima jawatan tu.. ape kata org

> lain?.." katanye.. "adik x de

> pelajaran.. biarlah adik bekerja dgn kelulusan yg adik ade

> .."

>

> " adik x ke skolah pun sbb akak" kate saye cuba

> memujuknya..

>

> "nape sebut kisah lame kak?" katanye ringkas…

>

> Adik terus tinggal di kg dan bekerja sbgai petani setelah

> ayah tiada.. pada

> majlis perkahwinannye dgn seorg gadis sekg.. juruacara

> majlis bertanya..:

>

> "siapakah org yg anda paling saying..?".. spontan

> adik menjawab : " selain

> emak, kakak saya……" katanye lantas menceritakan

> kisah yang langsung saye x

> ingat ….

>

> " semasa kami same2 bersekolah dulu.. setiap hari kami

> berjln kaki ke

> sekolah.. suatu ari tapak kasut saya tertanggal. Melihat

> saya hanya memakai

> seblah kasut saje.. kakak membuka kasutnye dan

> memberikannya pd saya… dia

> berjln dn seblah kasut.."

>

> " sampai dirumah, saya lihat kakinye berdarah sebab

> tertikam tunggul dan

> calar balar…"

>

> " sejak itulah saya berjanji pd diri sendiri. Saya

> akan lakukan apa saja

> demi kebahagian kakak saya.. saya berjanji akan menjaganye

> sampai bile2…"

>

> sebaik saje adik tamat bercerita.. saya meluru ke pelamin..

> mendakap adik

> sungguh2 sambil meraung bagaikan di serang hysteria…

>

> kali ini saya hamburkan kasih saying yg di selang selikan

> air mata utk

> tatapan umum….. biar dunia tahu betapa kasihnye saya pd

> adik.

>

> Jangan lah sedih kakak ku..Nanti yang membaca kisah kita ni

> pun akan nangis

> sama huhuhuhuhuhuhu. ... Kesat air mata mu itu.....

> sekian.
Ranking: 5

{ 0 comments... read them below or add one }

Post a Comment

 
© ʞɔnlɹǝpɔ | All Rights Reserved
D.I.Y Themes ByBelajar SEO